11/29/14

Milan Kundera - Slowness >>>> ميلان كونديرا - البطء


البطء هي رواية رائعة لميلان كونديرا عن الرابط الخفي بين البطء والأحلام والذاكرة واللذة والتأمّل والمعنى ، والسرعة بالنسيان.... فضاءات الخاص والحميم من جهة، والعام الإستعراضي المصطنع أمام الآخرين من جهة أخرى. 
هنا مقتطف جميل منها: 

Why has the pleasure of slowness disappeared? Ah, where have they gone, the amblers of yesteryear? Where have they gone, those loafing heroes of folk song, those vagabonds who roam from one mill to another and bed down under the stars? Have they vanished along with footpaths, with grasslands and clearings, with nature? There is a Czech proverb that describes their easy indolence by a metaphor: 'they are gazing at God's windows.' A person gazing at God's windows is not bored; he is happy. In our world, indolence has turned into having nothing to do, which is a completely different thing: a person with nothing to do is frustrated, bored, is constantly searching for an activity he lacks. 
هل إختفوا (أبطال الأغاني الشعبيّة الكسالى) باختفاء الدروب الريفيّة والواحات وفجاج الغابات وباختفاء الطبيعة ؟ ثمّة مثل تشيكي يحدّد خمولهم بالإستعارة التالية : إنهم يتأملون نوافذ الإله. من يتأمّل نوافذ الإله لا يسأم، بل يكون دوما سعيدا. لقد تحوّل الخمول في عالمنا إلى البطالة التي هي شيء آخر تماما. العاطل، خلافا للخامل، محروم ومستاء، هو في بحث دائم عن الحركة التي يفتقدها.

الطريقة التي يروى بها التاريخ المعاصر شبيهة بجوقة موسيقيّة كبيرة تقدّم فيها بال انقطاع المائة وثمان وثلاثون معزوفة لبيتهوفن، لكن بالإقتصار على عزف النوتات الثمانية الأولى من كل منها. إذا تكرّر بعد عشر سنوات عزف الجوقة ذاتها، فلن يعزف من كلّ قطعة إلّا النوتة الأولى. هكذا تقد كل هذه المعزوفات خلال كلّ عزف مثل لحن واحد. أما بعد عشرين سنة فسوف تختزل كل موسيقى بينهوفن في نوطة واحدة حادة، شبيهة بتلك النوطة اللانهائية، العالية جدا التي سمعا أوّل يوم حلّ به الصمم. 

The way contemporary history is told is like a huge concert where they present all of Beethoven's one hundred thirty-eight opuses one after the other, but actually play just the first eight bars of each. If the same concert were given again in ten years, only the first note of each piece would be played, thus one hundred thirty-eight notes for the whole concert, presented as one continuous melody. And in twenty years, the whole of Beethoven's music would be summed up in a single very long buzzing tone, like the endless sound he heard the first day of his deafness.

No comments: