البطء هي رواية رائعة لميلان كونديرا عن الرابط الخفي بين البطء والأحلام والذاكرة واللذة والتأمّل والمعنى ، والسرعة بالنسيان.... فضاءات الخاص والحميم من جهة، والعام الإستعراضي المصطنع أمام الآخرين من جهة أخرى.
هنا مقتطف جميل منها:
Why has the pleasure of slowness disappeared? Ah, where
have they gone, the amblers of yesteryear?
Where have they gone, those loafing heroes of folk
song, those vagabonds who roam from one mill to
another and bed down under the stars? Have they
vanished along with footpaths, with grasslands and
clearings, with nature? There is a Czech proverb that
describes their easy indolence by a metaphor: 'they
are gazing at God's windows.' A person gazing at God's
windows is not bored; he is happy. In our world,
indolence has turned into having nothing to do, which
is a completely different thing: a person with nothing
to do is frustrated, bored, is constantly searching
for an activity he lacks.
هل إختفوا (أبطال الأغاني الشعبيّة الكسالى) باختفاء الدروب الريفيّة والواحات وفجاج الغابات وباختفاء الطبيعة ؟ ثمّة مثل تشيكي يحدّد خمولهم بالإستعارة التالية : إنهم يتأملون نوافذ الإله. من يتأمّل نوافذ الإله لا يسأم، بل يكون دوما سعيدا. لقد تحوّل الخمول في عالمنا إلى البطالة التي هي شيء آخر تماما. العاطل، خلافا للخامل، محروم ومستاء، هو في بحث دائم عن الحركة التي يفتقدها.
الطريقة التي يروى بها التاريخ المعاصر شبيهة بجوقة موسيقيّة كبيرة تقدّم فيها بال انقطاع المائة وثمان وثلاثون معزوفة لبيتهوفن، لكن بالإقتصار على عزف النوتات الثمانية الأولى من كل منها. إذا تكرّر بعد عشر سنوات عزف الجوقة ذاتها، فلن يعزف من كلّ قطعة إلّا النوتة الأولى. هكذا تقد كل هذه المعزوفات خلال كلّ عزف مثل لحن واحد. أما بعد عشرين سنة فسوف تختزل كل موسيقى بينهوفن في نوطة واحدة حادة، شبيهة بتلك النوطة اللانهائية، العالية جدا التي سمعا أوّل يوم حلّ به الصمم.
The way contemporary history is told is like a huge
concert where they present all of Beethoven's one
hundred thirty-eight opuses one after the other, but
actually play just the first eight bars of each. If the
same concert were given again in ten years, only the
first note of each piece would be played, thus one
hundred thirty-eight notes for the whole concert,
presented as one continuous melody. And in twenty
years, the whole of Beethoven's music would be
summed up in a single very long buzzing tone, like
the endless sound he heard the first day of his
deafness.
No comments:
Post a Comment